În perioada 12-16 aprilie a.c. a avut loc la Athena, în Grecia, cursul "Project Management of European Training and Educational Projects", susţinut de organizaţia e-ISOTIS – Information Society Open to Impairments (http://www.e-isotis.org/). Am participat la acest curs în calitate de reprezentant al Facultăţii de Teologie (http://teologie.central.ucv.ro/) a Universităţii din Craiova, în urma obţinerii unui grant Grundtvig – Mobilităţi de formare continuă 2009, din partea ANPCDEFP (http://www.llp-ro.ro/).
Cursul s-a adresat personelor implicate în proiecte de educaţia adulţilor, care doresc să gestioneze cu succes proiectele lor şi să obţină rezultate fructuoase de formare.
Continutul informativ planificat de organizatori a urmărit familiarizarea cu procedurile de asigurare a calităţii, cu modalităţi de identificare a programelor de finanţare pentru a înainta o propunere şi a accesa fonduri ale UE, aspecte privind managementul timpului, proceduri de management tehnic, administrativ şi financiar, precum şi practici concrete de valorificare a rezultatelor proiectului.
La curs au participat 17 persoane din 9 ţări europene (Italia, Croaţia, Portugalia, Austria, Suedia, Lituania, Franţa, Marea Britanie şi România), reprezentanţi ai unor instituţii publice sau private cum ar fi: universităţi, ONG-uri, agenţii naţionale cu responsabilităţi în ocuparea forţei de muncă, autorităţi locale şi companii private.
Modul de organizare a cursului a oferit o buna oportunitate pentru cunoaşterea participanţilor şi a instituţiilor reprezentate, precum şi a rezultatelor obţinute în cadrul proiectelor implementate de acestea la nivelul fiecărei ţări, în domeniul educaţiei adulţilor.
Informaţiile furnizate şi dezbătute în cadrul sesiunilor de formare şi atelierelor de lucru organizate pe parcursul celor 5 zile de curs, au abordat următoarele aspecte:
- tipul de programele co-finanţate de Uniunea Europeană în domeniul educaţiei adulţilor: fonduri disponibile şi programe finanţate, criterii de eligibilitate, conceperea unei schiţe a proiectului (outline proposal);
- principii de bază în managementul de proiect: bune sau rele practici în managementul de proiect, planul de asigurare a calităţii proiectului, planificarea în timp a activităţilor, principii de monitorizare şi control, scopul/obiectivele/activităţile proiectului, rolurile partenerilor, rezultate aşteptate, aspecte referitoare la dreptul de proprietate intelectuală, organizarea unei întîlniri de demarare a proiectului (kick-off meting);
- principii de bază în managementul financiar al proiectelor de educaţie şi formare profesională, respectiv principalele documente care conţin informaţii financiare, contul bancar al proiectului, taxa pe valoarea adăugată, tipul de costuri, cheltuieli eligibile / cheltuieli neeligibile, raportul financiar, principiile unui bun parteneriat;
- principii şi metode de evaluare şi diseminare a rezultatelor proiectului precum şi unele aspecte cu privire la organizarea administrativă a acestuia: elemente de management administrativ, organizarea şi funcţionarea comitetului de conducere sau consorţiul proiectului, canale de comunicare utilizate în relaţia cu partenerii şi beneficiarii etc.
În ultima zi, activităţile s-au axat pe utilizarea eficientă a instrumentelor de comunicare bazate pe TIC în managementul de proiect, precum calendarul Google (www.google.com/calendar), Google Docs (docs.google.com), Google spreadsheet, Remember the Milk (www.rememberthemilk.com). Metodele de predare folosite în furnizarea conţinutului de instruire au fost diferite şi eficiente: cursuri, ateliere practice, prezentări video în format power-point şi o platformă de e-learning (www.learn-it-easy.eu), care a facilitat postarea materialelor informative necesare pentru activităţile practice şi exerciţiile de grup.
La finalul cursului a fost creat un grup de comunicare pe Google cu toţi cei 17 de participanţi la formare, care va constitui o modalitate facilă şi uşor accesibilă de a comunica şi de a găsi viitori parteneri de proiect în rândul membrilor grupului.
Totodată, cursul a permis crearea unei reţele de lucru între participanţii cu activităţi în domenii de activitate similare (studii universitare, activarea în organizaţii nonguvernamentale etc) fapt ce va facilita crearea unei comunităţi de interese, care ar putea fi utilă în schimbul de informaţii despre oportunităţile viitoare de lucru în comun şi accesarea de fonduri europene, în special cele în domeniul Învăţării de tot Parcursul Vieţii (Grundtvig, Erasmus, Leonardo etc).
Asist. univ. drd. Diana Răduţ-Selişte